Auf der anderen Seite
در آن سو
سینمای آلمان که با شروع ِ سدهی جدید جانی تازه گرفته، توانسته خودش را از بند ِ کلیشههای هالیوودی آزاد کند و به سبکی منحصر به خود دست یابد.
سینماگران ِ جوان ِ مکتب ِ برلین با پختهگیی تمام توانستهاند در همین چند سال ِ گذشته فیلمهای ارزشمندی به دوستداران ِ سینما هدیه کنند. فیلمهای درخشانی نظیر ِ «زندگیی دیگران»، «با سر توی دیوار»، «خداحافظ لنین»، «سقوط» و ... را میشود نشانهی گذار ِ سینمای آلمان از کیچ به هنر دانست.
فیلم ِ زیبای «در آن سو» آخرین ساختهی «فاتیح اکین» با فرم و روایتی بسیار خوب، ذهن ِ هر آدم ِ علاقهمند به سینما یا ادبیاتی را اقلا تا چندروز درگیر ِ خودش میکند. «در آن سو» بعد از «با سر توی دیوار» دومین قسمت از تریلوژیای است که فاتیح اکین در پیی اتمام ِ آن است؛ عشق، مرگ و ابلیس.
گرچه در ترتیب ِ این تریولوژی «در آن سو» وامدار ِ مرگ است، ولی عشق را هم میتوان در تمام ِ داستان لمس کرد. میتوانم بگویم مرگ در این فیلم تنها یک رخداد است، ولی عشق یک حضور. و البته سفر، سفری زیارتگونه، نه از آن نوع ِ مرسوماش، بلکه برای جستجو و تلاش برای رسیدن به چیزی که در قلب ِ آدمها هست.
فیلم در جشنوارهی کن ِ گذشته موفق به دریافت ِ جایزه، برای بهترین فیلمنامه شد. ضمنا نمایندهی سینمای آلمان برای شرکت در اسکار ِ ۲۰۰۸ نیز هست.
در آن سو
سینمای آلمان که با شروع ِ سدهی جدید جانی تازه گرفته، توانسته خودش را از بند ِ کلیشههای هالیوودی آزاد کند و به سبکی منحصر به خود دست یابد.
سینماگران ِ جوان ِ مکتب ِ برلین با پختهگیی تمام توانستهاند در همین چند سال ِ گذشته فیلمهای ارزشمندی به دوستداران ِ سینما هدیه کنند. فیلمهای درخشانی نظیر ِ «زندگیی دیگران»، «با سر توی دیوار»، «خداحافظ لنین»، «سقوط» و ... را میشود نشانهی گذار ِ سینمای آلمان از کیچ به هنر دانست.
فیلم ِ زیبای «در آن سو» آخرین ساختهی «فاتیح اکین» با فرم و روایتی بسیار خوب، ذهن ِ هر آدم ِ علاقهمند به سینما یا ادبیاتی را اقلا تا چندروز درگیر ِ خودش میکند. «در آن سو» بعد از «با سر توی دیوار» دومین قسمت از تریلوژیای است که فاتیح اکین در پیی اتمام ِ آن است؛ عشق، مرگ و ابلیس.
گرچه در ترتیب ِ این تریولوژی «در آن سو» وامدار ِ مرگ است، ولی عشق را هم میتوان در تمام ِ داستان لمس کرد. میتوانم بگویم مرگ در این فیلم تنها یک رخداد است، ولی عشق یک حضور. و البته سفر، سفری زیارتگونه، نه از آن نوع ِ مرسوماش، بلکه برای جستجو و تلاش برای رسیدن به چیزی که در قلب ِ آدمها هست.
فیلم در جشنوارهی کن ِ گذشته موفق به دریافت ِ جایزه، برای بهترین فیلمنامه شد. ضمنا نمایندهی سینمای آلمان برای شرکت در اسکار ِ ۲۰۰۸ نیز هست.
1 Comments:
ta'rifesh ro kheili shenidam nemidunestam oscar ham mire
Post a Comment
<< Home